Miért kell foglalkoznod az érzelmeiddel? (nőként különösen!)

Nincs még egy olyan emberi tényező, ami ennyire hatékonyan befolyásolja az életed alakulását. Az érzelmeidet megismerve, felismerve egy nagyon jó „közérzet hőmérőt” kapsz önmagadhoz. Így, ha odafigyelsz az érzelmeidre, mindig idejében fel tudod ismerni, hogy milyen irányban haladsz. Az érzelmeid remek ösztönzőerők is lehetnek, különösen, ha a vágyaid megvalósításáról van szó.

Játszmák és érzelmek

Játszmák és érzelmek

Az érzelmeink gyakorolják a legnagyobb hatást a testi-lelki közérzetünkre és ezek képezik az emberi kapcsolatokat oly gyakran megtépázó játszmák alapját is.

Mik is az érzelmek valójában?

1. Definíciószerűen:

Érzelem – Erős érzés, fokozott ébrenléti állapot, tudatminőség, intenzív hajtóerő, nyugtalan állapot, mely meghatározott dolog felé irányul és mind viselkedésbeli, mind élettani változásokban megnyilvánul.
A pszichológiában és a köznyelvben az érzelem a személy létérzetének, mentális (lelki) állapotának (tudatának) egy aspektusa, vonatkozása, amely rendszerint az illető belső (fizikai) és külső (szociális) érzékelésének érzetéhez kötődik, azon alapszik.

Egy kicsit tovább boncolgatva a témát…

2. Az érzelmek egyrészről egyfajta indikátorok, állapotjelzők. Hiszen, ha figyelmet szentelünk nekik, akkor megmutatják, hogy milyen állapotban vagyunk testileg-lelkileg. Egy adott érzelem-megélést mélyebben megvizsgálva felfedhetjük a bennünk zajló folyamatokat, és megérthetjük a környezetünkre adott reakcióinkat és azok mozgatórugóit is.

3. Az érzelmek motivátorként és demotivátorként is szolgálnak a számunkra. A tetteink legtöbbjét abból a célból visszük végbe, hogy bizonyos lelki szükségletünket kielégítsük, enyhítsük. Eképpen egy negatív érzelem annak újbóli megélésének elkerülését motiválja, a pozitív érzelem pedig annak megtapasztalására vagy ismételt megélésére sarkall bennünket. Bármelyik előjelű érzelemmel is van dolgunk olyan vulkanikus erővel mozgatja a pszichénket, hogy egyszerűen engedelmeskedünk neki.

Nagyon nehéz a szó szoros értelmében kontroll alatt tartanunk az érzelmünket és annak ellenére cselekedni például. Amikor érzelemkontrollról beszélek, akkor én az érzelmeink nyomon követésére gondolok elsősorban és arra a képességre, mely szerint meg tudod határozni, hogy adott pillanatban milyen érzelmi megélést szeretnél. Fontosnak tartom, hogy rugalmasan képes legyél váltani az érzelmek között, mert az kulcsa annak, hogy például egy-egy negatív érzelem ne legyen képes magával rántani, hosszabb időre magában tartani (pl. depressziót, apátiát előidézni).

4. Egy adott életciklus legmeghatározóbb alapérzelme életminőség mérő is. Az, hogy hogyan érzed magad akkortájt megmutatja, hogy akkor milyen hőfokon és milyen „boldogságfokon” éled az életedet. Eképpen nagyon fontos arra is figyelned, hogy például mostanság mi a legmeghatározóbb érzelmi állapotod. Tudnod kell azt, hogy ez bármilyen negatív is, megváltoztatható.

Az érzelmeink belőlünk indulnak ki és mi határozzuk meg, hogy milyen mélyen engedjük bele magunkat, milyen mértékben hagyjuk elhatalmasodni és mennyi ideig maradunk bennük!

Ez mind szép és jó. De ahhoz, hogy kontrollálhassuk az érzelmeinket először fel kell ismerjük őket és a kiváltó okaikat.

A Női Önmegvalósítás kurzusokon külön foglalkozunk évről-évre azzal, hogy mi is az érzelem, hogyan ismerhetjük fel, hogy éppen mit élünk át, hogyan lehetünk képesek érzelmeinket tudatos irányításunk alá vonni. A résztvevő nők esetében szinte mindig kiderült, hogy erőteljes érzelmi elfojtásaik vannak és nemhogy nem tudják kontrollálni a saját érzelmeiket, a megélésüket is gátolják, kifejezni pedig csak bizonyos ún. társadalmilag megengedett érzelmeket mernek. Ebből számos belső és párkapcsolati konfliktus adódik és jönnek az egymásra mutogatások. A tipikusan női blokkok tekintetében is előkelő helyet foglal el az elfojtott érzelmek okozta pszichoszomatikus tünetek sora.

Úgy tűnik, hogy mi nők közelebb állunk az érzelmeinkhez, könnyebben fejezzük ki őket spontán és leginkább nem verbális eszközökkel (pl. nevetés, sírás, érintés). Jobban beleengedjük magunkat, de kevésbé vagyunk képesek kontrollálni őket.

Szép tanítás az erőszakmentes kommunikáció és jómagam híve is vagyok, de el kell tudni jutni odáig, hogy valaki először egyáltalán felismerje mit él át, majd képes legyen kifejezni azt a környezete felé. Ez tudatosság, önbizalom és nagy részben neveltetés kérdése.

Sajnos a legtöbb családi minta gondoskodik arról, hogy az érzelmeinket elfojtsuk, elhárítsuk, eltagadjuk még önmagunk előtt is. (Az érzelmi elfojtásról még írok, mert olyannyira fontos téma, különösen nekünk nőknek:)

Miért lehet neked jó, ha megismered és kifejezed az érzelmeidet?

  1. A belső szorongás csökken, hiszen megtanulod egyre pontosabban meghatározni mit élsz át, mit is érzel valójában.
  2. A kapcsolataid egyre harmonikusabbak lesznek, hiszen ha tudod mit érzel és azt meg is tudod fogalmazni, akkor esélyed nyílik arra, hogy valóban megértsenek és elfogadjanak téged.
  3. Az érzelmeid beazonosítása és megfogalmazása nélkül nehezebben értik meg mások mi van veled, így a kapcsolataid sem tudnak igazán elmélyülni és gyakrabban válhatnak játszmák színterévé.
  4. Az elfojtott érzelmek belső forrongást eredményeznek és egyre inkább úgy érezheted magad mint egy erejétől duzzadó ketrecbe zárt oroszlán. Ez felduzzasztja a stresszt és negatív testi-lelki tüneteket eredményez, tartós fennállása esetén betegségek melegágya is lehet.

…és ha ez még nem lenne elég indok van egy ráadás is:

5. A céljaid megvalósulásához érzelmi energia kell. Ha tisztában vagy azzal, hogy amit meg akarsz élni az életedben az milyen érzelmekkel jár együtt, akkor képes vagy az álmodat és a hozzá kapcsolódó pozitív érzelmeket összekapcsolni. A pozitív érzelmek és a vizualizált álmok együtt a leütőképesebb párost alkotják a céljaid megvalósításában. Ráadásul akárhányszor felidézed a vágyott állapotot, feltöltöd és megerősíted önmagadat. Ha viszont nem vagy tisztában azzal, hogy pontosan milyen érzelmeket akarsz és nem akarsz megélni, akkor egyrészről nem tudod magad továbblépésre ösztökélni a nehéz pillanatokban, másrészről nem fogod tudni, hogy megérkeztél a célodhoz.

Maximálisan arra buzdítok mindenkit, hogy merje megélni és kifejezni az érzelmeit, még akkor is, ha az először nem várt reakciókat szül. Ahhoz, hogy valódi életet élhessünk alapvető, hogy önmagunk is valódiak legyünk, önmagunkat merjük és tudjuk adni.

***

A cikket a HősNők női önmegvalósítás szakértőjeként írtam.

About Nikoletta

Pozsgai Nikoletta Katalin, női önmegvalósítás specialista. Karrier-és életvezetési tanácsadóként, kineziológusként segítem elsősorban azokat a nőket, akik számára fontos a személyes önkiteljesedésük, a női értékek és a női lét csodáinak tudatosítása. Hivatásom célja, hogy a nők saját, generációs és kollektív mintázataik fájdalmait átalakítsák, a hitükbe és a szív bölcsességébe visszatérve a nőiségük virágát kibontva harmóniát hozhassanak a világba.